Üveghegy

Az első magyar hegymászóblog. Tudomásom szerint. Emiatt minden, ami ezen téma alatt előkerülhet, az itt elő fog kerülni.

Friss topikok

Linkblog

Utolsó kommentek

HTML

Itt a tél: felkészülés a nyári szezonra

2006.11.24. 03:01 | steinmann | Szólj hozzá!

Gyakran teszik fel a kérdést nekem olyanok, akik nem mászók, hogy mit csinál a hegymászó télen? (Természetesen azon kívül, hogy bloggol ugye :)) Én ezt el szoktam intézni egy vállrándítással (majdnem szó szerint): természetesen mászik. Végülis mi mást tehetne? Például futhat, jógázhat, úszhat, edzőtermi erősítést is választhat és dönthet úgy is, hogy téli álmra küldi a mászó énjét márciusig.

Bizonyára sokan vannak úgy, hogy igyekeznek egy jobban vagy rosszabbul struktúrált edzésprogramot végrehajtani. Többféle céllal lehet ezt megtenni:
  • téli mászások előkészítéseképpen speciális, rövidebb szakaszokból álló felkészülési időszakok egymásrafűzésével
  • lehetséges a nyári mászószezonra való célzott készülés (összetett edzésprogram)
  • egyszerű formában tartás és technikai tökéletesítés (túlnyomórészt mászótermi mászás, esetleg futás)
  • technikai edzések (trepni, drytooling, jég)
Többféle iskola van ezekkel kapcsolatban. Az azonban mindenképp fontos és konszenzusos tény, hogy ezek intenzitását fokozatosan kell növelni az alapozó időszak alatt, valamint ezután egy intenzív és célzott formába lendítő időszakot kell tervezni a szezon kezdete előtt.

Irányultságát tekintve széleskörben osztott nézet szerint vitálkapacitást növelő (keringési rendszerre ható) edzések, izomerőt növelő edzések és rugalmasságot fejlesztő edzéseket különböztethetünk meg, melyekre szerintem célszerű nagyjából azonos hangsúlyt fektetni. Ilyen tekintetben például a kizárólagosságnak semmi értelme, annak egyoldalú terhelés és sérülés a vége. Jó stratégia lehet kiegészítő sportokat űzni (jóga, úszás), amelyek a mászáshoz képest eltérő terhelést adnak.

S egyébként is, mi sem alkalmasabb a nagyjából november 1-től kb. március 1-ig tartó időszaknál arra, hogy az ember sérüléseket szerezzen? Elégtelen bemelegítés, egyenetlen terhelés kiváló lehetőséget nyújt különböző izületi sérülések begyűjtésére, mint ahogy történt az velem is az idén. Aztán jöhet a gyógytorna.

Jó edzést!

Címkék: edzés tél

A bejegyzés trackback címe:

https://uveghegy.blog.hu/api/trackback/id/tr7818660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.